Święto narodzin Jezusa pojawiło się niemal równocześnie w IV w podwójnej formie: jako Epifania na Wschodzie (w Betlejem), obchodzona 6 stycznia i jako Boże Narodzenie na Zachodzie (prawdopodobnie zapoczątkowane w Rzymie). Z czasem Epifania na Zachodzie zyskała status święta Trzech Króli, zaś na Wschodzie jest świętem Chrztu Pańskiego, a dzień 25 grudnia stał się ostatecznie świętem narodzin Syna Bożego.
Ustalenie Bożego Narodzenia na dzień 25 grudnia wiązało się przede wszystkim z ustaleniem daty Paschy, a tym samym męki Jezusa na 25 marca. Tego dnia również musiało się dokonać poczęcie Jezusa, zaś 9 miesięcy później przyszedł On na świat.
Ta symbolika wiąże się również z symboliką stworzenia słońca. W dniu zimowego przesilenia – czyli 25 grudnia – słońce zwycięża ciemność, dzień staje się coraz dłuższy.
Jezus jest Słońcem sprawiedliwości, prawdziwą światłością zwyciężającą ciemności grzechu i śmierci, dlatego ten dzień wydaje się najbardziej adekwatny jako data Bożego Narodzenia.
Opracowano na podstawie:
,,Przyjdź, Panie Jezu! Chrystus w tajemnicach roku liturgicznego” ks. K. Porosło
Praktycznie aż do IV wieku żadne źródła nie odnotowują celebrowania uroczystości Bożego Narodzenia. (…) W przeżywaniu tajemnicy Jezusa akcent kładziono na Paschę.
Przyczyn takiego stanu jest wiele. Najważniejsza z nich to brak dokładnej daty narodzin Jezusa w Biblii. Drugą istotną przyczyną był fakt, że atmosfera oczekiwania na szybki koniec świata i powtórne przyjście Jezusa skupiały uwagę raczej na Passze i czasach ostatecznych niż na początkach życia Jezusa.
Z czasem jednak sytuacja się zmieniła: ludzi coraz bardziej interesowały początki życia Jezusa i wymiar historyczny Jego Osoby.
W odpowiedzi na różne herezje zaczęto kłaść nacisk na prawdziwość Jego człowieczeństwa, które wymaga także naturalnych narodzin z matki.
Uświadomiono sobie, że nie sposób zrozumieć tajemnicy Jezusa, Jego śmierci i zmartwychwstania, bez tajemnicy narodzin. Stąd rozwój teologii wcielenia.
,,Przeżywanie roku liturgicznego ma sakramentalną moc i skuteczność d1a podtrzymania życia chrześcijańskiego. My sami także tak myślimy i nauczamy. (…)
Słusznie przeto, gdy obchodzimy misterium Narodzenia Chrystusa i Jego ukazanie się na świecie, prosimy, abyśmy wewnętrznie zostali przekształceni przez Tego, który zewnętrznie był do nas podobny.
Papież Paweł VI
(Pismo apostolskie zatwierdzające ogólne normy roku liturgicznego i nowy ogólny kalendarz rzymski)
OŚRODEK FORMACJI LITURGICZNEJ
św. Jana Chrzciciela w Zawichoście
Created OFL przy współpracy z MAGNUM Sandomierz